Milieudefensie hield onlangs een enquête onder de 30.000 huishoudens in Schipluiden en de stadswijken rondom het A4-tracé in Delft, Schiedam en Vlaardingen. De huishoudens werden gevraagd naar hun mening over lawaai, uitlaatgassen en de A4 Midden-Delfland.
In Delft werd de enquête verspreid in de wijk Tanthof-west. De respons was hier 10%. Uit de uitslag blijkt dat er bitter weinig sympathie is voor de plannen van minister Karla Peijs van Verkeer & Waterstaat om een A4 Midden-Delfland aan te leggen, zeker als die te horen, ruiken en zien zal zijn.
“Het is ons niet ontgaan dat de gemeente Delft met rapportages en plannen van aanpak het luchtkwaliteitsprobleem terecht serieus neemt, zeker ten opzichte van veel andere gemeenten.” Dat schrijft Milieudefensie vandaag in een brief aan de Delftse raadsfracties. Volgens de milieuorganisatie betekent de aanleg van de A4 Midden-Delfland dat er mogelijk nieuwe luchtkwaliteitsproblemen ontstaan in Tanthof-west langs de geplande A4. Maar als de weg niet aangelegd wordt zal het verkeer op de A13 toenemen. Gezien de te verwachten overschrijding van de stikstofdioxidenormen voor de A13 in 2010, moet de gemeente zich volmondig uitspreken voor verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km per uur. Delft kan een voorbeeld nemen aan Amsterdam, Nijmegen, Barendrecht, Ridderkerk, Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht , Sliedrecht en Zwijndrecht. Zij pleiten krachtig voor een verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km/uur voor de stadssnelwegen op hun grondgebied.