GroenLinks oordeelt positief over het Masterplan en de Grondexploitatie. Het woonprogramma in de Kop van de Buitenhof is gericht op het verbreden van het woningaanbod binnen de wijk, waar nu sprake is van meer dan 60% sociale huur. Door het toevoegen van middeldure huur en dure huur en enkele koopwoningen wordt de mogelijkheid van een wooncarrière binnen de Buitenhof vergroot. Het programma is gevarieerd en kent woningen voor verschillende doelgroepen met een variatie aan woninggroottes. Bijzondere aandacht zal er zijn voor woningen voor ouderen (met zorg in de nabijheid), welke bijdragen aan de doorstroming op de Delftse woningmarkt. Via een motie heeft GroenLinks het college opgedragen om de wijk ook te zien als kansenlocatie voor collectieve woonvormen, zoals wooncoöperaties en CPO’s (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap) waarmee de gemeente in de Spoorzone al ervaring heeft opgedaan.
In lijn met het Mobiliteitsplan is een GroenLinks/D66-motie aangenomen met de opdracht om de Beatrixlaan te versmallen en te vergroenen. De gemeente had al een verkenning aangekondigd naar de mogelijkheden om de Beatrixlaan af te waarderen en een maximum snelheid van 50km/u in te voeren. Het maakt geen onderdeel uit van het Masterplan Kop van de Buitenhof, maar we vonden dit een mooi moment om aan het college wat kaders en suggesties mee te geven, en dan met name om ruimte te maken voor een betere verbinding tussen Voorhof en Buitenhof, met wat ons betreft vooral heel veel groen. Een smalle en groene Beatrixlaan zorgt voor een aanzienlijk beter leefklimaat door minder verkeerslawaai en schonere lucht.
Door de versmalling van de Beatrixlaan kan het Pierre van Hauweviaduct worden vervangen door een gelijkvloerse kruising, waarmee je de barrière tussen Voorhof en Buitenhof wegneemt. De kruising met de Westlandseweg wordt opnieuw ingericht en er komt een snelle fietsverbinding met Poptahof die uiteindelijk aansluit op de Abtwoudseweg richting de TU-wijk.