Het Lokaal Verkeer en Vervoer Plan (LVVP) en het Fietsactieplan (FAP) zijn in definitieve vorm besproken in de raadscommissie CKE&M. GroenLinks was al positief over de plannen, en die zijn nu na de inspraakrondes alleen nog maar beter geworden.
De plannen zijn beter waar het gaat over de extra maatregelen om luchtkwaliteit te verbeteren (het weren van vrachtwagens in de binnenstad en op binnenstadsring, vrachtverkeer van en naar de Rotterdamseweg niet meer via de TU-Noord buurt, een schoon gemeentelijk wagenpark, en schone bussen) en extra maatregelen voor verkeersveiligheid. Het is wel jammer dat naast alle inspraak reacties uit de stad niet wordt ingegaan op specifieke elementen van de inbreng van GroenLinks bij de eerste bespreking van de plannen.
GroenLinks heeft zich aangesloten bij de Belangenvereniging TU-Noord in het herhaaldelijk vragen naar extra maatregelen voor verbetering van de luchtkwaliteit in het TU-Noordgebied. De voorgestelde maatregelen dienen nu zo snel mogelijk uitgevoerd te worden. Daarnaast moet bij het rijk worden aangedrongen op verdergaande maatregelen, zoals de verdere verlaging van de maximumsnelheid op de A13 en het verplicht stellen van roetfilters.
Delft doet nu op het gebied van luchtkwaliteit alles wat het kan doen. Het blijft onzeker of de normen voor de luchtkwaliteit, maar ook voor geluid, overal gehaald zullen kunnen worden. Het monitoren van effecten van maatregelen is nodig. GroenLinks houdt het college aan zijn woord: “Mocht blijken dat de ontwikkelingen negatief zijn, zullen extra maatregelen worden voorgesteld die de omvang van het verkeer en met name het vrachtverkeer plaatselijk zullen beperken”. Maatregelen als het daadwerkelijk aanleggen van de Hoflaan en het buiten het TU-Noordgebied omleiden van het doorgaande verkeer naar de zuidelijke binnenstad komen dan in beeld.
Concrete plannen voor de aanpak van luchtkwaliteit worden binnenkort apart besproken in de commissie Duurzaamheid.
Een van de meest besproken onderdelen van het LVVP zijn de wijkontsluitingswegen, die zo ingericht worden dat de snelheid van het verkeer verlaagd wordt tot 40 km. GroenLinks steunt dit idee van harte. Gelijkmatige doorstroming op lagere snelheid is beter voor verkeersveiligheid en luchtkwaliteit. Belangrijk daarbij is het uitgangspunt dat kruisend langzaam verkeer op deze wegen in beginsel voorrang heeft. Om verwarring in de discussie te voorkomen is in de commissie voorgesteld de zogenaamde ‘40 km wegen’ een andere naam te geven.
GroenLinks pleit voor het nog sneller ongelijkvloers maken van de kruising Provincialeweg en van Foreestweg dan voorgesteld. Wethouder Grashoff stelt dat een volgende raad en college kunnen nadenken over gehele verdieping van de Provincialeweg, waardoor het nu niet zinnig is eerder dure maatregelen te treffen op de kruising.
De nieuw voorgestelde servicelijn in het openbaar vervoer zou op de mogelijkheid van gratis vervoer bezien moeten worden. Ook de relatie met gehandicaptenvervoer en regelingen in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning kan daarvoor bezien worden. Wethouder Grashoff heeft toegezegd dat de lijn ook via de Markt kan lopen.
GroenLinks mist in de plannen onder andere aandacht voor vervoer over water en voor goed vervoermanagement. Ook wordt een plan gemist voor een transferium aan de Noord- en of Zuidkant van de stad, bijvoorbeeld bij het eindpunt van de nieuwe tramlijn 19. Daar zullen volgens de wethouder wel utgebreide parkeermogelijkheden komen, maar is voor het idee van een transferium ook te denken aan het nieuw te ontwikkelen station-Zuidgebied.
Het idee van de PvdA om de tramlijnen 1 en 19 te verbinden via Station Zuid wordt door GroenLinks gesteund.
GroenLinks wil binnen twee jaar 1500 extra en vervangende plekken voor fietsparkeren in de binnenstad, zoals dat eerder door wethouder Grashoff is beloofd. Het aanleggen van fietsverbindingen over de Schie, onder de spoorlijn en onder de A13 doorbreekt de huidige
barrières tussen stadsdelen, die fietsgebruik tegenhouden en leiden tot meer autogebruik. Directe fietsverbindingen betekenen ook meer capaciteit voor autoverkeer op de doorgaande wegen.
Een actievere houding over fietsdiefstal is nodig en mogelijk, zoals in andere plaatsen. Ook kan het fietsen meer gestimuleerd worden.