De minister van Verkeer en Waterstaat wil wel de A4, maar wijkt af van het plan Norder, dat op brede ondersteuning in het gebied kan rekenen. Minister Peijs negeert bovendien de uitkomsten van de recente MER-studie. Want ze heeft omliggende gemeenten gevraagd om vrijdag a.s. een convenant met haar te tekenen waardoor de A4 voor een taakstellend budget van € 511 miljoen wordt aangelegd.
Al lang bestaat er grote twijfel over de effecten van deze nieuwe snelweg. De recente MER-studie geeft aan dat het eerdere rapport van het samenwerkingsverband “Integrale Ontwikkeling Delft-Schiedam” (IODS) op onjuiste uitgangspunten is gebaseerd.
GroenLinks kamerlid Duyvendak vindt het dan ook van het grootste belang dat er een nieuw IODS advies komt op basis van de juiste informatie. Tot die tijd is het sluiten van een convenant over de aanleg van de snelweg onverantwoord.
Wijnand Duyvendak heeft de minister van verkeer en waterstaat opgeroepen om het convenant niet te tekenen. Nú dit convenant sluiten terwijl vast staat dat eerdere onderzoeken niet kloppen en op basis van een taakstellend budget, vindt GroenLinks een teken van onbehoorlijk bestuur.
Hieronder volgen de kamervragen van Wijnand Duyvendak aan Minister Peijs over dit onderwerp.
- Bent u voornemens a.s. vrijdag 3 maart een bestuursconvenant te tekenen met de IODSpartners, aangaande de aanleg van de A4 Delft-Schiedam?
- Is het waar dat in dit convenant wordt vastgelegd dat het taakstellende budget van de minister (conform de MIT reservering van € 511 miljoen) harde randvoorwaarde is voor de verdere uitwerking van aanleg en inpassing van de A4 Delft-Schiedam?
- Is het juist dat uit bovenstaande begrepen kan worden dat binnen dit taakstellende budget niet voldaan kan worden aan de zeven condities die het IODS per brief aan de minister aan eventuele aanleg van de A4 heeft gesteld, als vertaling van Plan Norder in functionele eisen aan de A4? Zo nee, waarom niet?
- Hoe verhoudt zich volgens de minister deze gang van zaken met de motie Dijsselbloem, unaniem aangenomen door de Kamer, die vraagt om Plan Norder als uitgangspunt te nemen bij de verdere procedure voor de A4?
- Bent u het met GroenLinks eens dat n.a.v. MER – en Rijkswaterstaatstudies er nu teveel onduidelijkheid bestaat over de te verwachte effecten van de aanleg van de A4 Delft-Schiedam om nu nieuwe stappen te zetten? Zo nee, waarom niet?
- De Commissie MER stelt in haar toetsingsadvies over het Knooppunt Ypenburg het volgende: "Indien aanpassing van dit knooppunt mogelijk zou zijn zou het A13 -alternatief dezelfde hoeveelheid als of mogelijk zelfs meer verkeer kunnen afwikkelen dan de A4 varianten". En: "Als om redenen van te dure of complexe ombouw van Ypenburg voor aanleg van de A4 wordt gekozen, ontstaan bij aanleg van de A4 na daarop volgende aanleg van de A13/16 dezelfde problemen op de A13". Knooppunt Ypenburg is dus de sleutel tot de vraag is het wel of niet verstandig de A4 aan te leggen. Dit knelt des te meer nu blijkt dat de A4 niet conform de oorspronkelijke kwaliteitsambities dreigt te kunnen worden aangelegd. Is de minister met mij van mening dat alvorens de keuze voor de A4 definitief te maken eerst inzicht moet worden verschaft over de mogelijkheden tot, de kosten en effecten van ombouw van Ypenburg met of zonder A4? Zo nee, waarom niet?
- Bent u bereid af te zien van het tekenen van het convenant, totdat bovengenoemde vraagstukken zijn opgelost?
- Bent u bereid uiterlijk donderdag 2 maart aanstaande tenminste vragen 1,2,3, 7 en 8 te beantwoorden?
Wijnand Duyvendak