In december tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen is GroenLinks Delft een zorgmeldpunt gestart. Het zorgmeldpunt heeft inzicht opgeleverd in hoe het gemeentelijk beleid uitpakt voor belanghebbenden. Het zorgmeldpunt blijft ook na de verkiezingen bestaan, omdat we willen weten wat veranderingen in de zorg voor mensen betekenen in de komende raadsperiode. Meld uw zorg aan: zorg@groenlinksdelft.nl
Oplossing bieden voor minder uren huishoudelijke hulp
Aan de meldingen merken we dat mensen niet tevreden zijn over de vermindering van aantal uren huishoudelijke verzorging. Op de taken die niet strikt tot de taak van de huishoudelijke hulp behoren moeten uren worden ingeleverd. Wat daarbij opvalt is dat mensen wel minder uren professionele hulp krijgen, maar vervolgens niet geholpen worden in het vinden van een vrijwilliger. Bijvoorbeeld voor het samen boodschappen doen, om de post beneden uit de brievenbus te halen of voor de huisdieren te zorgen. Dit terwijl er wel veel vrijwilligersorganisaties zijn in Delft die hier in willen voorzien. Er zijn ook genoeg mensen bereid om iets voor een ander te doen.
GroenLinks wil dat samen met de cliënt naar een voor hem bevredigende oplossing wordt gezocht. Als ze dit zelf niet kunnen regelen moeten ze hierbij ondersteund kunnen worden.
Zorgvuldig kijken wanneer professionele hulp wel nodig is en blijft om thuis te kunnen blijven wonen
Uit de reacties wordt ook duidelijk dat voor bepaalde taken en voor bepaalde doelgroepen professionele hulp een voorwaarde is om thuis te kunnen blijven wonen. Sommige taken kunnen niet door vrijwilligers gedaan worden, omdat ze de nodige deskundigheid vragen. Bij bepaalde doelgroepen leidt een bezuiniging in het aantal uren huishoudelijke hulp tot vervuiling. Als dit betekent dat de GGD er vervolgens aan te pas moet komen dan wordt goedkoop duurkoop.
GroenLinks wil dat er advies ingeschakeld wordt van deskundige hulpverleners van specifieke doelgroepen. Zij weten welke professionele hulp noodzakelijk is om thuis te kunnen blijven wonen.
Naar buiten? Een scootmobiel!
Uit meldingen komt naar voren hoe belangrijk het is voor mensen om naar buiten te kunnen. Er zijn twee meldingen waarbij een scootmobiel of rolstoel dan maar zelf is aangeschaft, omdat de gemeente deze niet verstrekt. In één geval was dit zelfs met een lening. Over slechte kwaliteit en veiligheid van de scootmobielen zijn ook klachten binnengekomen. Een scootmobiel werd niet aan de individuele situatie aangepast. Een man had een tweedehands scootmobiel die hij niet veilig achtte. We kregen ook te horen dat mensen wel in aanmerking kwamen voor de Regiotaxi en niet voor een scootmobiel of konden kiezen voor één van beiden. Een scootmobiel heeft bij de mensen die we gesproken hebben de voorkeur. Een bezwaar bij de Regiotaxi is bijvoorbeeld dat de hond niet mee kan.
GroenLinks wil dat er samen met de gebruiker naar een passende oplossing gezocht wordt om naar buiten te kunnen. GroenLinks is voorstander van het verstrekken van tweedehands scootmobielen Dan moet uiteraard wel gecontroleerd zijn of ze aan de veiligheidseisen voldoen.
Gehandicaptenparkeerkaart te duur
Een aantal meldingen hadden betrekking op de gehandicaptenparkeerkaart. De huidige kosten voor een aanvraag zijn € 211,= en dit wordt te duur gevonden. Voor mensen met een kleine beurs is dit een belemmering om hun gehandicaptenparkeerkaart te verlengen. Het gevolg is dat mensen niet meer de deur uit gaan of dat ze een bekeuring krijgen als ze op een gehandicaptenparkeerplaats staan met een verlopen kaart. Dat is veel duurder dan het verlengen van de gehandicaptenparkeerkaart.
GroenLinks vindt een herkeuring overbodig en onnodig belastend als medisch is vastgesteld dat iemand een chronische ziekte heeft en helaas niet meer beter wordt. Dit bespaart de gemeente en de burger geld.
GroenLinks wil dat er een vergoeding vanuit de bijzondere bijstand mogelijk wordt voor de kosten voor de keuring en aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart.
Ontevredenheid over het keukentafelgesprek
Uit de verhalen vernemen we dat mensen ontevreden zijn over de wijze waarop het “keukentafelgesprek” wordt uitgevoerd. Dit is een gesprek bij mensen thuis om te kijken wat ze zelf kunnen, wat familie, buren en vrijwilligers voor hen kunnen doen en welke voorzieningen of professionele hulp er nodig is. Ook vanuit de ANBO en de Wmo-raad krijgen we hier signalen over binnen. De andere benadering vraagt zowel een verandering van werkwijze van het Startpunt Wmo als van de houding van burgers zelf. Het vraagt goede informatievoorziening en tijd om deze cultuuromslag met elkaar te maken. Er wordt gewerkt aan een betere afstemming tussen het startpunt en de Wmo-consulenten van de gemeente en goede voorlichting. Vanuit GroenLinks blijven we deze ontwikkeling goed in de gaten houden.
Participatie
Ook mensen met een uitkering hebben hun zorg geuit bij het meldpunt. Een terecht verzoek is, dat als je verwacht dat uitkeringsgerechtigden hun geld digitaal regelen, je ook moet zorgen dat mensen kunnen beschikken over een computer met de nodige moderne software.
Een vrijwilliger vertelde op het zorgmeldpunt, dat zij gevraagd werd om een andere vrijwilliger te begeleiden. Door bezuinigingen op personeel is er onvoldoende tijd om vrijwilligers te ondersteunen. GroenLinks wil, dat vrijwilligers goede ondersteuning krijgen.
De signalen en verbeterpunten nemen we mee als aandachtspunten bij de kadernota Innovatie Sociaal Domein II, die na de zomer op de agenda staat.