Goede fietsenstallingen zijn de beste preventie voor fietsendiefstal, vindt GroenLinks. Daarom blijven we aandacht vragen voor voldoende plaatsen waar fietsers hun fietsen goed vast kunnen zetten bij de stations en populaire plaatsen in de stad.

In de commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid is een Evaluatie Aanpak Fietsendiefstal besproken. De evaluatie laat zien dat het doel van de aanpak - reductie van diefstal met 15% in 2010 ten opzichte van 2006 - niet gehaald gaat worden. Teleurstellend.

Diverse fracties pleitten voor meer repressie, bijvoorbeeld door aanpassing van de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) met een verbod op verkoop van fietsen op de openbare weg. GroenLinks zoekt het liever in goede stallingplaatsen dan repressie. Het is zeer de vraag of een aanpassing van de APV zin heeft, omdat heling en venten nu al verboden zijn. Maar vooral ook omdat politie en TOR (Toezicht Openbare Ruimte) nu (zonder extra regels) al meer dan genoeg capaciteitsproblemen hebben. 

Goede fietsenstallingen, waar je je fiets kunt vastzetten met een ketting, blijft wat GroenLinks betreft de beste preventie. Vandaar dat wij ons ook blijven inzetten naar voldoende plaatsen bij de stations en andere populaire plaatsen in de stad (binnenstad, winkelcentra, scholen).

Bij Station Delft-Zuid zijn recent veel fietsparkeerplekken gerealiseerd. In de Spoorzone bij het nieuwe station moet nog een slag gemaakt worden, maar ook daar streeft Delft naar voldoende fietsparkeerplekken. Bij voorkeur onder de grond. Toen in 2008 duidelijk werd dat de 5000 fietsparkeerplaatsen die gefinancierd zijn binnen de businesscase Spoorzone onvoldoende zouden zijn heeft de raad het jaar daaop geld beschikbaar gesteld voor 2000 extra plaatsen. Het college is vorig jaar, na blijvend aandringen van de gemeenteraad, aan de slag gegaan met subidieaanvragen bij o.a. ProRail en VROM  voor nog eens 3000 extra fietsparkeerplaatsen en onderzoek naar een locatie voor die extra parkeerplaatsen. De teller staat nu dus op 10.000.