Rijden de vrachtwagens straks rakelings langs het Prinsenhof? Ja, navraag leert dat het inderdaad de bedoeling is om de paaltjes tussen het Prinsenhof en de Oude Kerk weg te halen tijdens de afsluiting van de Binnenwatersloot. Geen goed idee
GroenLinks kan zich de verbijstering van de bewoners voorstellen toen zij van de maatregel hoorden om de paaltjes tussen het Prinsenhof en de Oude Kerk weg te halen tijdens de afsluiting van de Binnenwatersloot. Een tijdelijke maatregel om de bevoorrading van de bedrijven in dit deel van de binnenstad mogelijk te maken.
Uiteraard moeten de bedrijven bevoorraad kunnen worden als de Binnenwatersloot afgesloten is. Maar vrachtwagens op deze route lijkt ons een slecht idee. Zonder vrachtwagens is de kruising Schoolstraat – Oude Delft bij het Museumhotel al een onoverzichtelijk punt. Menig (bijna) botsing is er al gebeurd. Als er vrachtwagens aan en af rijden is dat vragen om moeilijkheden.
Veel fietsers en voetgangers maken dagelijks gebruik van de Schoolstraat. Op weg naar werk, school en de binnenstad. Ze vormen een grote stroom fietsers en voetgangers die vanaf de Oude Delft van rechts komt en pas op het laatste moment gezien wordt. Zichtverbeterende maatregelen, spiegels, extra paaltjes halen daar niet veel uit. Het is een blinde hoek waar bijna niks aan te veranderen is. Om over de veiligheid van de argeloze toeristen, die de Oude Delft op wandelen vanuit het Prinsenhofpoortje, maar niet te praten.
GroenLinks vindt het een slechte oplossing en ziet diverse alternatieven. Bijvoorbeeld een route over Noordeinde, Kolk, Voorstraat en eventueel Heilig Geestkerkhof. In dat geval loopt het langzaam verkeer veel minder risico. Door behoud van de knip wordt er ook geen sluipverkeer aangetrokken dat de hele Oude Delft afrijdt.