GroenLinks is geen voorstander van de pilot die het college wil uitvoeren met de poller op de Nieuwe Langendijk. Het college stelt voor de poller op doordeweekse dagen uit te schakelen, zodat touringcars ongehinderd door kunnen rijden. En daarmee ook alle andere auto's, busjes en vrachtverkeer.
GroenLinks is tevreden met het verbeterplan voor de Nieuwe Langendijk. Binnenkort worden de auto’s van de middenberm verwijderd en vervangen door fietsnieten. De middenberm wordt verfraaid met plantenbakken, bankjes en terrassen. Langs de gevels wandelen bezoekers zo de binnenstad in.
Helemaal niet tevreden zijn we echter over de plannen voor de touringcars. Vorig jaar heeft GroenLinks al aangegeven dat de geluid- en stankoverlast van de touringcars bij deze entree van de binnenstad onaanvaardbaar is. GroenLinks wil ze daarom weren van de Nieuwe Langendijk.
Het college ziet dat anders. De touringcars blijven op de Nieuwe Langendijk. Omdat de poller voor oponthoud zorgt, wil het college als pilot de poller de komende maanden op doordeweekse dagen de hele dag naar beneden laten. Zodat de touringcars door kunnen rijden tot het Blauwe Hart.
GroenLinks begrijpt er niets van. Hoe kan de poller zorgen voor oponthoud en overlast? Is er iets mis met de poller of de bediening? Moeten touringcarchauffeurs dan lang wachten voordat de poller naar beneden gaat? Dat lijkt ons op te lossen door een goede en effectieve communicatie tussen chauffeur en meldkamer ('pollermanagement'). Volgens wethouder Junius kan dat niet en is een pilot met een uitgeschakelde poller noodzakelijk.
GroenLinks verwacht dat met het uitschakelen van de poller veel ongewenst verkeer het autoluwe gebied binnen zal gaan. Via de Markt, via het Vrouwenregt, via de Burgwal. De autoluwe binnenstad is vogelvrij. De uitgeschakelde poller zal leiden tot sluipverkeer dat van oost naar west gaat. Wij willen dit extra verkeer niet.