De eerste tram op het traject tussen Vlaardingen-Holy en Rotterdam-Kralingen had op 22 augustus moeten rijden. Dat wordt nu eind oktober.
De vertraging heeft verschillende oorzaken.

Materialen voor het spoor en de bovenleidingen kunnen niet op tijd worden geleverd. Ook blijkt de RET nog niet over een vergunning te beschikken voor de nachtelijke werkzaamheden op de Oostzeedijk in Rotterdam. Daarnaast heeft het werk bij het dijklichaam voor de toekomstige A4 sinds Pinksteren stilgelegen. Met ingang van vandaag is het karwei daar weer hervat. Het werk op de Europaboulevard in Vlaardingen werd op last van Rijkswaterstaat neergelegd omdat er onvoldoende overleg zou zijn geweest over de consequenties die TramPlus heeft voor de mogelijke aanleg van de A4. Komt de verlengde rijksweg op maaiveldniveau, dan kruist hij de tramlijn.

Wordt de A4 verdiept aangelegd, dan moet Rijkswaterstaat er onder door of er overheen.

De Vlaardingse verkeerswethouder Cees Bot heeft weinig begrip voor de 'move' van Rijkswaterstaat. ,,Er wordt al dertig jaar over Tramplus gesproken en al zo'n veertig jaar over de A4. Ik zou het vreemd vinden als er al die jaren geen overleg is geweest tussen betrokken partijen. Dat zou je in elk geval wel verwachten.''

Op de vraag of de snelle tram de mogelijke komst van de A4-Noord niet in de weg zit, antwoordde de Schiedamse wethouder Hans Meijer eind februari al niet op de A4 te kunnen wachten.

,,Daar wachten we al veertig jaar op,'' reageerde hij destijds.

Bron: Rotterdams Dagblad, 26 Mei 2005