Plezierfietser Bot steekt de draak met het noodfietspad rond Ikea dat is aangelegd vanwege de bouwwerkzaamheden. Delft fietsstad nummer één? Niet met dit beleid, aldus Bot.
Het nieuwe parcours heeft wel iets van een behendigheidstest. Typisch een sluitpost van een aannemer, is het vermoeden van het raadslid. De platen op de zanderige ondergrond liggen hier en daar onhandig over elkaar en zijn soms uitermate glibberig. Bot, ervaren fietser, weet soms ternauwernood zijn evenwicht te bewaren. „Stel je een moeder voor met kinderen. Dat is gevaarlijk.’’ En waarom niet het fietspad breder gemaakt zodat fietsers elkaar makkelijker kunnen passeren? Ruimte zat, aldus het raadslid.
Klap op de vuurpijl is dat de fietser na zonsondergang tastend zijn weg moet zoeken in het diepe duister. „Verleden week zondag constateerde ik dat het hele gebied van de afslag op de A13 tot het viaduct pikkedonker was.’’
Volgens de gemeente was de oorzaak het falen van een aggregaat. „En dat is nu gerepareerd,’’ aldus een woordvoerder, afgelopen vrijdag. Maar die avond reed Bot wederom langs het viaduct. Om opnieuw te constateren dat het fietspad er donker bij lag. „Het is kennelijk weer stuk. Of nooit gerepareerd.’’ Bot, die een en ander aankaartte op zijn Botlog, vindt dat de gemeente scherp moet blijven. Zeker gezien de bouwputten die nog op stapel staan. „Denk maar aan het nieuwe station.’’ Volgens de woordvoerder ís de gemeente scherp. „Wij willen fietsstad nummer één worden. Ik kan de problemen bij Ikea nu niet goed overzien, maar het heeft onze aandacht.’’
Lees hier het artikel van Jeroen Akkermans op de site van het AD.