Wij zijn voor uitvoering van de vierde fase van de autoluwe binnenstad. Het is een logisch vervolg van het raadsbesluit van 29 juni 2000, en het maakt deel uit van het programma van het huidige college. Er had wel eerder een economische impuls aan de binnenstad mogen zijn gegeven.

De stelling vanuit de oppositie en ook van coalitiepartij VVD, dat het college nog vlak voor de verkiezingen deze fase van de autoluwe binnenstad ‘er doorheen wil jassen’, is niet juist. Dit college maakt af wat het wilde doen, op grond van het collegeprogramma.

Namens GroenLinks sprak Ron Witsenboer bij de behandeling van de autoluwe binnenstad, in de commissie CKE, teleurstelling uit over het tot op heden ontbreken van een economische impuls voor de binnenstad. De situatie van met name winkels in niet dagelijkse goederen is niet goed. Er had al eerder werk gemaakt moeten worden van de instrumenten waarmee het college dit nu alsnog wil verbeteren: stadsmarketing, brancheringsbeleid, en de vastgoedontwikkelingsmaatschappij.

Uit de evaluatie van de eerste fases van de autoluwe binnenstad blijkt geen relatie tussen de economische situatie en het autoluw maken. Duidelijk is dat er meer bezoekers, toeristen, komen. Maar de Delftenaar laat het zelf afweten, die winkelt meer in de regio. Misschien is dat eigen aan het karakter van onze binnenstad. Ook zijn de effecten van de opening van Zuidpoort nog onvoldoende duidelijk. Het is bij de komende economische impuls wel onderzoek en maatregelen waard om die winkelende Delftenaar terug in de eigen binnenstad te krijgen.

Bereikbaarheid verbeteren
De Delftenaar hoeft niet met de auto naar de binnenstad. Daarvoor is wel nodig de verbetering van de bereikbaarheid met openbaar vervoer en met de fiets, en voldoende gratis fietsparkeermogelijkheden. Dan is er voor bezoekers misschien wel iets meer autoparkeerruimte. Dat zal dan wel op enige afstand moeten gebeuren en met goede aansluiting op het openbaar vervoer. Dat kan met een transferium bij station Delft Zuid of bij het eindpunt van tram 19 in Technopolis.

Een onderzoek naar de haalbaarheid van een parkeergarage voor bezoekers, komende vanaf de  noordkant van de stad, wijzen wij af. Er komt onder het nieuwe stadskantoor al een grote bezoekersgarage met 300 plaatsen in de Spoorzone.

Er is een gebrek aan parkeerruimte op straatniveau, die ruimte is er niet en zal er niet meer bij komen. Bewoners zullen inderdaad wat verder moeten lopen als de parkeerruimte voor de deur verdwijnt. Er verdwijnen echter geen parkeerplaatsen op het totaal. Met het autoluw maken van de binnenstad zijn er in totaal meer parkeerplaatsen bij gekomen dan er zijn verdwenen.

Een nieuw autoluw gedeelte van de Oude Delft zal een mooie aansluiting zijn voor een looproute tussen de noordelijke binnenstad met de nieuwe Spoorzone. Het autoluw maken van de Nieuwe Langendijk en het Vrouwenregt, en verder de Burgwal en de Kruisstraat zorgen voor een aantrekkelijke tweede winkelroute in de stad. De bezwaren die door bewoners van dit gebied zijn benoemd, moeten met de ervaringen van de eerdere fases door de gemeente grotendeels op te lossen zijn. De bereidheid daartoe, en de verduidelijking van de wethouder in de commissie CKE, maken dat wij deze bezwaren niet als onoverkomelijk zien.