In de commissie Wijk, Verkeer en Beheer is de Evaluatie handhaving fietsparkeren besproken. Het college stelt voor 400 extra fietsparkeerplaatsen in de binnenstad te realiseren en geen fietsen, die buiten de klemmen staan, op het Bastiaansplein en de Markt te verwijderen. Verder zullen er 300 extra plaatsen bij het station Delft komen.
In de commissie Wijk, Verkeer en Beheer is de Evaluatie handhaving fietsparkeren besproken. Uit de evaluatie blijkt dat er meer en meer mensen op de fiets naar de binnenstad komen en dat is goed nieuws. Vanaf oktober 2005 zijn er 1150 fietsparkeerplaatsen gerealiseerd, 750 nieuw en 400 oude fietsparkeerplaatsen die vervangen zijn. Maar dit blijkt niet genoeg en daarom stelt het college voor in 2007 400 nieuwe plaatsen in de binnenstad te realiseren – vooral op en rondom het grootste knelpunt: het Bastiaansplein.
Een ander voorstel behelst de handhaving op drie plekken in de binnenstad: het Bastiaansplein, de Markt en de brugleuning aan de Oude Langendijk. Op het Bastiaansplein en de Markt zullen geen fietsen meer verwijderd worden die buiten de klemmen staan. Fietsers zullen worden verzocht de fiets zo te parkeren dat deze geen overlast veroorzaakt voor omwonenden en andere gebruikers van het plein. Fietsen die geparkeerd worden tegen de brugleuning op de Oude Langendijk worden met het oog op de verkeersveiligheid nog steeds verwijderd.
Tegelijkertijd werd in de commissie de SP-motie over de plaatsing van extra fietsenstallingen in de commissie besproken. Het leidde tot een levendige discussie waarin Meuleman van Stadsbelangen zich afvroeg of we geen fietsvergunningparkeren moeten invoeren in Delft.
Op basis van tellingen van SP Rood wil de SP dat er 600 tot 1300 nieuwe fietsparkeerplaatsen op het station van Delft. Dat de klemmen bij het station regelmatig vol zijn staat buiten kijf. Het college weet dat ook en heeft een voorstel gedaan voor 300 nieuwe plaatsen aan de voor- en achterzijde van het station. Een voorstel dat door alle fracties gesteund werd tijdens de vergadering. Bovendien deed STIP een interessant voorstel om de bestaande capaciteit beter te benutten door weesfietsen te verwijderen. Uit onderzoek van Fietsberaad in een aantal Nederlandse steden (Haarlem, Eindhoven, Nijmegen en Leiden) blijkt dat gemiddeld 23% van de parkeerplaatsen bezet wordt door fietsen die niet meer opgehaald worden, dus deze aanpak kan veel fietsparkeerruimte opleveren. Namens GroenLinks heb ik geopperd om het bewaakt stallen aantrekkelijker, want goedkoper (!), te maken door bijvoorbeeld Delftpas-houders korting te geven. In de bewaakte stalling is immers plaats genoeg. Tijdens de vergadering werd ook besloten om te onderzoeken of de autoparkeerplaats naast Serpo ingericht kan worden als fietsparkeerplaats. (Fleur Norbruis)