De vele klachten over de regiotaxi hebben tot gevolg dat het contract met de huidige vervoerder BTR niet wordt voortgezet na september 2009.

Het Dagelijks Bestuur van het Stadsgewest Haaglanden heeft deze week besloten dat het regiovervoer vanaf eind 2009 wordt aanbesteed aan een nieuwe vervoerder. Tot die tijd wordt de huidige vervoerder BTR op grond van nog steeds teveel tekortkomingen weer in gebreke gesteld. De stiptheid van de ritten moet minimaal 92% zijn en het aantal gegronde klachten gehalveerd naar 4 per 1000 ritten. Minimaal 95% van het totaal aantal ritten moet automatisch geregistreerd zijn. Als de vervoerder de komende twee maanden niet voldoet aan deze eisen wordt het contract vroegtijdig opgezegd.

GroenLinks is tevreden dat deze uitspraak van het Stadsgewest mede is bereikt door de grote inzet van de Delftse delegatie in het bestuur van Haaglanden en de inzet van wethouder Rensen om de problemen met het vervoer op te lossen. Dat gemakkelijke directe oplossingen voor de problemen voor de hand liggen is weliswaar ook voor GroenLinks een grote wens, maar het is toch ook echt een misverstand. Europese aanbestedingsregels en het contract van BTR met opdrachtgever Haaglanden maakten het voor de gemeente Delft niet gemakkelijk om snel eigen oplossingen voor deze problemen toe te passen.

De gebruikers van de regiotaxi moeten er op kunnen vertrouwen dat er tot de nieuwe aanbestedingsronde goed vervoer voor hen is. Ouderen en gehandicapten moeten de komende tijd in de bestaande overlegorganen in Delft en Haaglanden goed mee kunnen praten over de criteria en manier van opnieuw aanbesteden van het regiovervoer. Een zelfde slechte ervaring als met de huidige vervoerder moet degenen die afhankelijk zijn van dit vervoer niet nog eens overkomen.