De commissie Duurzaamheid heeft gisterenavond groen licht gegeven voor de ontwikkeling van een herstructureringsplan voor de Bomenwijk.

De Bomenwijk is een leuke wijk. Mensen wonen er graag. Ze geven om elkaar en de huizen zijn betaalbaar voor bewoners met een relatief laag inkomen. Maar het is ook een wijk met een aantal zeer kleine duplexwoningen en portiekwoningen, die misschien nog wel enkele jaren kunnen blijven staan, maar zeker niet tot in lengte van jaren.
Er is een groot waterprobleem dat het beste lijkt te kunnen opgelost worden met de sloop 28 populaire eengezinswoningen gesloopt worden en het verbreden van het water langs de Tweemolentjeskade. Er zijn grote problemen met de luchtkwaliteit en geluidsoverlast, doordat de wijk pal naast de A13 ligt.
Wat deze laatste problemen betreft, hoort het Ministerie van Verkeer en Waterstaat uiteraard haar verantwoordelijkheid te nemen, door: verlaging van de maximumsnelheid op de A13 naar 80 km (dit is in andere gebieden ook een geslaagde actie gebleken), strengere eisen te stellen aan de automobielindustrie zodat auto's minder uitstoot hebben, flink bij te dragen aan investeringen in het openbaar vervoer (verdubbeling van het spoor bij Delft, aanleg van de randstadrail ez.) Maar het is nog lang niet zover.
Delft en woningcorporatie Vestia zijn nu een onderzoek gestart naar de mogelijkheden om zogenaamde geluidwalwoningen te bouwen langs de A13. Dat zouden supermoderne, goed geïsoleerde en geventileerde woningen moeten worden, die voor de rest van de wijk ook de functie van geluidwal vervullen. Of die woningen er uiteindelijk zullen komen hangt onder meer af van het beleid van de rijksoverheid voor de luchtkwaliteit. Zelf heb ik er een hard hoofd in en ik stel ook een vraagteken of je woningen moet bouwen, die binnen misschien wel voorzien zijn van goede luchtkwaliteit maar een buitenomgeving hebben waar dit helemaal niet het geval is. Mensen zullen misschien zo'n woning wel willen huren of kopen, maar ik vraag me af of je ze wel moet willen aanbieden. Ze moeten voor meerdere generaties gebouwd worden, en iedereen weet dat het verschrikkelijk moeilijk is om van de automobilist te verlangen dat hij bijdraagt aan een gezond leefklimaat.
Ik wil dan ook graag dat bij het onderzoek meegenomen wordt een overzicht van maatregelen die de Minister van Verkeer en Waterstaat zal treffen om het luchtklimaat langs de A13 te verbeteren. Ikzelf verwacht niet veel van het onderzoek, maar ben bereid om voordat ik de plannen om geluidwalwoningen te bouwen definitief naar de prullenbak verwijs serieus naar de uitkomsten te kijken.
Het herstructureringsplan betekent namelijk dat er veel woningen gesloopt moeten worden en dat niet voor elke gesloopte woning een nieuwbouwhuis zal terugkomen. Omdat mensen tegenwoordig in grotere huizen wonen dan vroeger, zal de wijk uiteindelijk ongeveer 200 woningen verliezen. Bovendien zullen er niet alleen meer goedkope woningen in de wijk gebouwd worden. Slechts 40% zal in de sociale huursector gebouwd worden en 15% in de sociale koopsector.
Ik ben het hiermee eens. Nu al wonen in de wijk mensen die er graag willen blijven wonen, maar liever in een beter huis en omdat ze inmiddels een beter inkomen hebben, willen ze ook wel meer betalen. Maar ik vind wel dat er voldoende betaalbare woningen in de wijk moeten achterblijven of bijgebouwd, zodat ook mensen met lage inkomens in de wijk kunnen blijven wonen of terug kunnen keren als de herstructurering klaar is. Verder vind ik dat de mensen die er al wonen heel goed betrokken moeten worden bij de architectuur van de nieuwe woningen, zodat die goed aansluit bij de woningen die wel blijven staan. Het bouwproces moet zodanig ingericht worden, dat mensen in of nabij de wijk kunnen blijven wonen en waardoor de sociale samenhang van de wijk recht gedaan wordt.
De waterproblemen moeten wat mij betreft in één keer goed opgelost worden. Wel heb ik het college en Vestia gevraagd om te blijven zoeken naar oplossingen, waardoor de 28 eengezinswoningen kunnen blijven staan, of waardoor deze bijvoorbeeld vervangen kunnen worden door drijvende woningen.
Het ontwikkelingsplan is nog maar een begin. De raadscommissie Duurzaamheid zal nog enkele keren over de herstructurering Bomenwijk vergaderen voordat de definitieve besluiten genomen worden.