20 zetels bij de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer. Voor minder doen we het niet. En dan houden we ons nog in. Immers, uit onderzoek blijft dat 20 tot 30% van de kiezers zich kan voorstellen op GroenLinks te stemmen. Dat zijn dus tussen de 30 en 45 zetels in de Tweede Kamer. We moeten dan wel uit een ander politiek vaatje gaan tappen. Welk vaatje is dan natuurlijk de vraag. En juist die vraag is onderwerp van debat op een bijeenkomst op 16 april in Den Haag.

Moeten we als GroenLinks afscheid nemen van de “oude politiek”? Niks doorrekenen van je programma door het Centraal Plan Bureau. Geen achterkamertjes en Haagse bureaucratische oplossingen. Problemen benoemen is belangrijker dan ze oplossen. Fortuyn en Marijnissen zijn er groot mee geworden. Groen Links moet dat ook meer doen.

Of moeten we juist een heel constructieve, oplossingsgerichte partij blijven maar ons dan veel meer op een paar problemen richten. Is vaderverlof in de publiciteit? GroenLinks maakt het onderwerp groot, komt met een campagne, initiatiefwetsvoorstel, mobiliseert maatschappelijke groeperingen (100.000 handtekeningen op internet) enzovoort. Geen grootse vergezichten, maar concrete directe en vooral publiciteitsgevoelige oplossingen voor concrete problemen.

Of moeten we meer terug naar onze “roots”. GroenLinks is en blijft een ideeënpartij, geen machtspartij. Groen Linksers knokken graag voor wat kwetsbaar is. En dat mogen we laten weten. Daarmee zijn we authentiek, zijn we echt. Kiezers zien dat en zullen uiteindelijk op ons stemmen.

In korte speeches zullen drie messcherpe debaters het debat openen. Wie dat zijn blijft nog even geheim, maar het is wel duidelijk dat alledrie uit de regio Haaglanden afkomstig zijn. Na de scherpe openingen kan iedereen zich mengen in het debat.

Voor dit debat zijn de leden van de afdelingen Delft, Rijswijk en Den Haag uitgenodigd. De avond maakt onderdeel uit van een serie van drie discussieavonden over de toekomst van Groen Links. De eerste avond was op 2 april in Delft en had als onderwerp de Beginselen van Groen Links. Deze tweede avond is als thema Strategie. De derde avond vindt plaats begin mei in Rijswijk en heeft als onderwerp Organisatie.

De avond wordt ingeleid door Renze Portengen, Hagenees en lid van de landelijke strategiecommissie. Voorzitter is Bert Roes, bestuurslid Groen Links Den Haag.

Datum: woensdag 16 april 2008
Aanvang : 20.30 uur
Locatie: 't Pandje, Brouwersgracht 21a Den Haag
Tram : 2,6, RR3 en 4 (halte Brouwersgracht)
Vertrek per fiets vanuit Delft om 19.45 vanaf het Kalverbos (bij Calve).