Vandaag zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De campagne nadert zijn einde. Tijd voor een terugblik. De campagne van GroenLinks kenschetste zich door vele ontmoetingen en ludieke acties. En natuurlijk namen de kandidaten deel aan debatten, fora en andere bijeenkomsten.
Ontmoetingen
De afgelopen maanden bezochten lijsttrekker Saskia Bolten en andere kandidaat-raadsleden vele migrantenorganisaties. Levendige gesprekken waar in alle openheid met elkaar gesproken werd over problemen van migranten in Delft over onderwijs, subsidies, economie en participatie.
Bij ieder gesprek kwamen steevast twee onderwerpen ter sprake: het gebrek aan stageplaatsen en werkgelegenheid en de afstand tussen migranten en Delftenaren. Schrijnend zijn de voorbeelden waar ouders en kinderen allen zonder werk thuis zijn. Ook verruilen groepen migranten Nederland voor Groot-Brittannië, omdat het daar eenvoudiger is een eigen bedrijf te beginnen. GroenLinks pleit voor meer ontmoetingen - tussen migranten en Delftse ondernemers, tussen woningcorporaties en migranten, tussen Delftenaren en migranten. We moeten elkaar leren kennen, want onbekend maakt immers onbemind.
Er waren meer bijeenkomsten in de afgelopen drie maanden. Studenten willen vooral meer woningen voor studenten én afgestudeerden en een goed fietsenbeleid (meer stallingen). Een politiek café over het betrekken van bewoners(organisaties) bij stedenbouwkundige projecten en bezoeken aan bewoners in de Bomenwijk, de Buitenhof en Mijnbouwstraat/Maerten Trompstraat werkten verhelderend – GroenLinkse standpunten werden uitgelegd en aangescherpt.
Ludieke en creatieve acties
GroenLinks Delft presenteerde zich als een actieve en creatieve afdeling. Het campagneteam zette met veel enthousiasme een aantal ludieke acties op touw en haalde daarmee de pers. Daarnaast verkocht GroenLinks een verkiezingskalender en een biologische wijn om de campagnekas te spekken.
De fietstocht langs de resultaten van acht jaar GroenLinks in het college trok de aandacht, maar was ook vooral gezellig en informatief voor de nieuwkomers. De fiets speelde ook een grote rol in de race tussen fiets, auto en het openbaar vervoer met Tweede Kamerlid Ineke van Gent. Deze actie om aandacht te vragen voor het programmapunt Schone lucht kreeg veel aandacht in de pers. Nog steeds presenteert GroenLinks zich als fietspartij, want Delft staat vol met rode fietsen getooid met leuzen als ‘GroenLinks voor veiliger fietspaden’ en ‘GroenLinks voor schone lucht’.
Op 25 februari organiseerden Tijn Noordenbos en Ron Witsenboer samen met anderen van binnen en buiten GroenLinks de Groene Zaterdag op het Doelenplein. Het was een koud, maar ook ontspannen samenzijn met Boltenbier en biologische zuurkool met Bieslandse worst.
Debatten
Geen campagne zonder een overvloed aan debatten, fora en andere bijeenkomsten.
De eerste debatten waren die op diverse scholen in het kader van het project Keuze voor je Kiezen, georganiseerd door de Jongerenraad en Breed Welzijn Delft. Geanimeerde debatten waaraan Jappe Zijlstra, Simone Neuijen, Stephan Brandligt en Barbara Klomp deelnamen voor GroenLinks. De eindmanifestatie in Verderop was minder geslaagd: een handjevol jongeren en een gespreksleider die te veel aandacht voor zichzelf opeiste. Jammer.
Tijdens het debat van Pangeaa (een organisatie die haar kennis, ervaring en netwerk wil delen en in dienst wil stellen om allochtonen te helpen hun positie in onze samenleving te verbeteren) in de Vleugel werd gediscussieerd over onderwijs, werkgelegenheid, segregatie en participatie. Lijsttrekker Saskia Bolten wist onze standpunten goed naar voren te brengen temidden van de overige 12(!) deelnemers aan het debat.
Aan het lijsttrekkersdebat in Verderop deden alle 15 partijen in Delft mee. Voor een publiek van louter politici werd gedebatteerd over een vijftal stellingen, waarvan de stelling ‘Er moeten meer parkeerplaatsen in de binnenstad komen’ de leukste discussie opleverde.
Een drukke campagne. Zo druk dat er in deze terugblik geen plaats is voor de Treinestafette Stem op een vrouw waaraan Saskia Bolten heeft deelgenomen. Ook de kraam en de tientallen vrijwilligers die op vele plaatsen verkiezingskranten hebben uitgedeeld maakten de campagne.
Of de campagne succesvol is geweest weten we vanavond!
Fleur Norbruis