Vandaag is de Dag van de Duurzaamheid en genieten we nog na van de klinkende overwinning in hoger beroep van Urgenda in de “Klimaatzaak”. Wat een geweldig nieuws dat de overwinning nu nog duidelijker is dan de eerste rechtzaak. Goed is ook de internationale belangstelling voor deze rechtzaak, in veel andere landen wordt nu ook geprobeerd om via de rechter staten te dwingen tot actie.

De afgelopen jaren las ik op de Dag van de Duurzaamheid altijd voor op een basisschool in Delft. Dit jaar lukt dat niet omdat ik het Tweede Kamergebouw een presentatie geef voor parlementariërs uit verschillende landen over onze aanpak van klimaatverandering. Want ondanks het feit dat wij nog onderaan lijstjes bungelen wat onze prestaties tot nu betreft, is er veel belangstelling voor onze ‘polderaanpak’ waarbij we lokaal zoveel mogelijk partijen en belanghebbenden betrekken bij de energietransitie. Met deze aanpak lopen we wel voorop in Europa.

Stephan Brandligt