In de laatste vergadering van deze gemeenteraadsperiode is een motie van ongenoegen aangekondigd tegen wethouder Stephan Brandligt. Wat GroenLinks betreft is hier sprake van een onzinnige motie die voortkomt uit campagnekoorts.
In de vergadering op 14 maart 2013 besprak de commissie Spoorzone, Verkeer en Ruimte de nota Bewegwijzering/Bebording. Tijdens het debat vroeg GroenLinks naar de achtergrond van het collegebesluit om de bussluis aan de Olof Palmestraat (bij IKEA) op te heffen. Verkeerswethouder Milène Junius beloofde de commissie daar later over te informeren en heeft dat op 23 april 2013 gedaan.
In het bericht aan de commissie liet wethouder Junius weten dat het verkeersbesluit om de bussluis op te heffen in voorbereiding was. Bovendien had verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng in 2010 onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid van de Delftse Hout. Het opheffen van de bussluis op de Olof Palmestraat was een van de aanbevolen maatregelen om de externe ontsluiting van de Delftse Hout te verbeteren.
Belangrijkste argument voor opheffen van de bussluis was de overlast van het recreatieve autoverkeer door de woonwijk Vrijenban. Met het opheffen van de bussluis en het afsluiten van de onderdoorgang onder de A13 (Bieslandsekade-zuidzijde) voor autoverkeer is een lang gekoesterde wens van bewoners van de Van Lodesteynstraat in vervulling gegaan. Eindelijk zijn ze verlost van zoekende auto’s met caravans en campers die op weg zijn naar de camping in de Delftse Hout. De wijk is nu een stuk rustiger en veiliger. Ook de eigenaar van de camping is blij dat zijn bedrijf eenvoudiger bereikbaar is voor zijn gasten.
Het antwoord stelde GroenLinks vorig jaar april tevreden. Daarom zag GroenLinks af van verdere actie. Het is dus eigenaardig dat Stadsbelangen Delft nu ineens de discussie weer oprakelt, nadat het verkeersbesluit is genomen en de wegen zijn ingericht. Sterker nog, voor de raadsvergadering op aanstaande donderdag 6 maart wordt een motie van ongenoegen aangekondigd tegen GroenLinks-wethouder en portefeuillehouder Delftse Hout Stephan Brandligt, omdat hij dit onderwerp eerst met de raad had moeten bespreken. Dat is onzinnige pesterij, die ongetwijfeld ingegeven is door campagnekoorts. Stadsbelangen Delft wist immers vorig jaar april al dat het college het voornemen had de bussluis op te heffen en de onderdoorgang af te sluiten. Waarom hebben zij toen niet aan de bel getrokken?