Op verzoek van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, doet Saskia Bolten mee aan een landelijke campagne voor meer vrouwen in de politiek.

De doelstelling van de campagne is dat kiezers hun voorkeursstem bewust kunnen gebruiken om op een vrouw te stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen. Met de campagne wil het ministerie aantonen welke meerwaarde vrouwen leveren aan de kwaliteit van het lokaal bestuur. Daarom heeft het in het hele land naar spraakmakende verkiesbare vrouwen gezocht die nu al zichtbaar zijn voor de kiezers.

 

Boodschap
De kernboodschap van de campagne luidt ‘Stem op een vrouw’. Want hoe meer vrouwen in de gemeenteraad, hoe beter de kwaliteit van het gemeentebestuur.

 

Strategie en opbouw campagne
Het ministerie heeft een communicatiebureau uit Den Haag in de arm genomen om de campagne te organiseren. Zij willen door middel van redactionele publiciteit vrouwelijke raadsleden en hun politiek-bestuurlijke ervaringen, betekenissen, resultaten en ambities in beeld brengen voor een breed publiek.

De campagne start met een ‘treinestafette’ op 20 februari om 8.00 uur in Rotterdam. Verkiesbare vrouwen zullen daar zelf actief zijn met hun eigen promotie. Burgemeester Opstelten geeft  als voorzitter van het Ambassadeursnetwerk Besturen op Rotterdam CS het startsein. De tien treinen rijden vervolgens tot en met vrijdag 3 maart (m.u.v. tussenliggend weekend) met groepen 10 vrouwelijke (kandidaat-)gemeenteraadsleden door Nederland. Elke dag een andere groep, afkomstig uit telkens een andere gemeente. 

Gedurende de treinrit en op de stations delen de vrouwen flyers uit met ‘10 overtuigende redenen om op een vrouw te stemmen’. Hiermee ontstaat een estafettetrein die veel kiezers/treinreizigers bereikt.