De gemeenteraad heeft vorige week besloten tot loskoppeling van het gedeeltelijk autoluw maken van de noordelijke binnenstad en de bouw van de Koepoortgarage. In het najaar worden de Kruisstraat, Beestenmarkt, Burgwal, Broerhuisstraat en Oude Langendijk autoluw.

Volgens onze fractie zijn er veel argumenten voor deze beslissing. Zo wordt het momentum behouden en gaat de kwaliteitsimpuls van de binnenstad door. Bovendien hebben de ondernemers op de Burgwal om de maatregel gevraagd.

De noordoostelijke binnenstad heeft een impuls nodig en dat gebeurt door de autoluwe inrichting van de Kruisstraat, Beestenmarkt en Burgwal, omdat daarmee een aantrekkelijker tussengebied/looproute tussen het Zuidpoortgebied en de Noordelijke binnenstad/Nieuwe Langendijk zal ontstaan.

GroenLinks vindt het wel belangrijk dat de ondernemers in de Noordelijke binnenstad/Nieuwe Langendijk worden ondersteund en dat er met ze overlegd wordt. Dat is het college ook van plan. Op 4 juni zal er een Binnenstadsconferentie plaats vinden. Wij pleiten er ook voor dat de vinger aan de pols wordt gehouden, vooral aan de Nieuwe Langendijk, en dat er gekeken wordt naar creatieve, tijdelijke oplossingen. Bijvoorbeeld door twee laad- en losplaatsen aan de Nieuwe Langendijk, die buiten gebruik zijn, op te heffen en er parkeerplaatsen van te maken.

De raad heeft een motie van het CDA aangenomen om samen met ondernemers en bewoners een overlevingsplan op te stellen voor de Nieuwe Langendijk. Dat moet in september gereed zijn

Compensatie van de 18 bezoekersplaatsen die zullen verdwijnen, vindt plaats doordat ook de planning van de herinrichting van de Gasthuisplaats verschuift en daardoor de 164 mixparkeerplaatsen beschikbaar blijven. Bovendien is er de Zuidpoortgarage.