Fase 4 van de autoluwe binnenstad wordt uitgevoerd als de Koepoortgarage in 2007 is afgebouwd. Veel aanvullende maatregelen kregen een meerderheid van de Raad achter de plannen. GroenLinks was al onverkort voorstander van fase 4. Een aantal van de aanvullende maatregelen zijn voor ons extra aantrekkelijk.

Het parkeerterrein aan de Laan van Vollering wordt op zaterdag voor bezoekers opengesteld voor 2 euro voor een hele dag. Vergunninghouders uit de gebieden B en C kunnen dit terrein ook gebruiken. Voor langparkeerders worden er 8 fietskluizen geplaatst. Dat aantal wordt uitgebreid als dat nodig blijkt. Bekeken wordt of de Delft Express (het Delftsblauwe treintje) kan rijden als pendel naar de Binnenstad. Ook de mogelijkheden daarvoor bij IKEA en de Koepoortplaats worden onderzocht.
Alle vergunninghouders in de binnenstad kunnen vanaf januari 2007 een abonnement kopen voor nachtparkeren in één van de drie parkeergarages in het centrum.
Er wordt onderzoek gedaan naar de mogelijkheid van gratis openbaar vervoer per tram en bus binnen Delft op de piekuren van de zaterdag. Dit is dan bedoeld voor een proefperiode van 1 jaar.
Een door GroenLinks voorgesteld transferium bij station Delft Zuid en/of Technopolis krijgt in de tweede helft van 2006 al enige vorm met de aanleg van een P&R terrein bij station Delft Zuid. Wanneer tramlijn 19 eind 2007 gaat rijden ontstaat de mogelijkheid voor parkeervoorzieningen in Technopolis.
Onderzocht wordt of de plek voor in- en uitstappen van touringcars naast de Nieuwe Kerk verplaatst kan worden naar de Koepoortplaats. GroenLinks is daar voor. Met een pendel zouden toeristen dan naar de Markt kunnen worden gebracht.
Naast de parkeeroplossingen wordt er nu eindelijk ook werk gemaakt van een economische impuls voor de Binnenstad, door binnenstadspromotie, brancheringsbeleid en de oprichting van een Vastgoedontwikkelingsmaatschappij. Concrete voorstellen daarvoor volgen in februari.