In de gemeenteraadsvergadering van 28 juni is het bestemmingsplan Noordoost vastgesteld. De Fruittuinen hebben daarmee een nieuwe bestemming gekregen en ontwikkelingen op het Joristerrein zijn mogelijk gemaakt, maar onze fractie was niet blij met de gekozen oplossing voor het parkeren bij het toekomstige medisch centrum in de Bieslandhof.

In dit bestemmingsplan hebben de Fruittuinen, een uniek groen gebied aan de Oostsingel, de bestemming ecologisch groen gekregen. Tezamen met de toekomstige ontwikkelingen op het Joris-terrein lijkt een groene slinger vanaf het Joristerrein tot aan het Rijn-Schiekanaal nu gewaarborgd.

Op de valreep is er namelijk ook een overeenkomst gesloten met GGZ Delfland over de herstructurering van het Joris-terrein. Het plan geeft GGZ Delfland de mogelijkheid de locatie de facelift te geven die het zo hard nodig heeft - door een meer compacte bebouwing. En tegelijkertijd bestemt het nieuwe plan veel groene ruimte op het Joristerrein, deels als ecologische zone. Prima, want het Joristerrein is een groene oase in Delft, die het behouden waard is. Onze fractie vindt de overeenkomst met GGZ Delfland een mooi resultaat.

Op een ander punt van het bestemmingsplan was onze fractie tijdens de gemeenteraadsvergadering minder positief. Namelijk de wijziging op de plankaart van de groenstrook bij de Bieslandhof. In het voorontwerp uit mei 2005 was een strook openbaar groen voorzien van minimaal 6 meter. Op de nu al bestaande strook staan bomen, struiken en leven volgens een rapportje van de Vogelwacht 22 soorten vogels. Nu, in het vastgestelde plan, is de situatie gewijzigd. De strook is gehalveerd tot 3 meter. Het college betoogde dat dit nodig is om parkeerplekken en een weg aan te leggen voor het medisch centrum dat in de Bieslandhof gevestigd wordt.

In de eerdere commissievergadering ging de discussie erg over de band van de parkeernormen, waar GroenLinks aan zou willen tornen. De fractie van GroenLinks heeft de párkeernorm echter niet ter discussie gesteld, maar zich afgevraagd waarom er niet voor een andere oplossing is gekozen dan de groenstrook te halveren. De parkeernormen zijn vastgesteld door de raad, maar ook het Ecologieplan is immers vastgesteld door de raad. En daarin staat dat op het terrein van de Bieslandhof natuurvriendelijke oevers worden ingericht. Volgens de wethouder zal er niet gekapt worden en zijn natuurvriendelijke oevers nog steeds mogelijk.

De fractie van GroenLinks heeft naar voren gebracht dat op het terrein ook andere oplossingen voor het uitbreiden van aantal parkeerplaatsen denkbaar zijn ( bijvoorbeeld door het huidige parkeerterrein te moderniseren/efficiënter in te richten, half verdiept parkeren te introduceren of een parkeerdek aan te leggen). Een andere parkeeroplossing zou grote voordelen voor de leefkwaliteit van de omwonenden en de ecologie in Delft hebben gehad. Om die reden heb ik de wethouder ook gevraagd naar een reactie op concrete voorstellen van omwonenden voor een alternatieve parkeeroplossing, maar het mocht niet baten. Volgens het college is het allemaal goed onderzocht en is dit de enige oplossing. Het college werd daarin tijdens de raadsvergadering ook gesteund door een meerderheid van de raad.

Uiteindelijk heeft het totale bestemmingsplan de doorslag gegeven voor onze fractie. Het geheel biedt zo veel positieve elementen (ontwikkelingen die mogelijk worden op het Joristerrein, de bestemming van de Fruittuinen) dat we vóór het bestemmingsplan hebben gestemd. Ook al blijven we het oneens met de halvering van de groene ecologische strook uit het voorontwerp bestemmingsplan en hadden we de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen graag anders gezien.