Vanavond hield fractievoorzitter Fleur Norbruis aan het begin van de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad de onderstaande algemene beschouwing.

ALGEMENE BESCHOUWING GROENLINKS PROGRAMMABEGROTING DELFT 2009
Uitgesproken 28 oktober 2008

Voorzitter, collega-raadsleden, beste aanwezigen,

Dit najaar is het debat met de bevolking van Delft gestart over de toekomst van de stad met als belangrijkste vraag: Hoe willen we dat Delft er in 2030 uitziet? Hier volgt ons ideaalbeeld:
• Het spoor ligt onder de grond en de Spoorzone is af, met een stadspark, 1500 woningen en een nieuw stadskantoor
• De inwoners van Delft fietsen via groene parklinten naar de omringende groene gebieden
• De openbare ruimte is aantrekkelijk – veel groen en zo min mogelijk auto’s op straat
• De Poptahof is een levendige, kleurrijke wijk
• Het voormalige DSM-terrein is verkozen tot meest duurzame woonwijk van Nederland
• Bij ontwikkelingen en problemen worden bewoners in een vroeg stadium betrokken door interactieve besluitvorming, zoals bij de herstructurering van de Voorhof en de Buitenhof
• Delft staat in de top van duurzaam Nederland. Mede het gevolg van nauwe samenwerking met bedrijfsleven, woningcorporaties, TU Delft en andere kennisinstellingen
• Alle inwoners in Delft krijgen de ruimte om volwaardig mee te doen in de maatschappij. Een ontspannen maatschappij waarin iedereen prettig met elkaar omgaat.

Met de uitvoering van het coalitieakkoord worden belangrijke stappen in de richting van dit ideaalbeeld van GroenLinks gezet. Op een aantal punten wil ik ingaan.

Het sociale beleid vordert gestaag – ik noem het succesvolle armoedebeleid, de integratienota en de uitwerking van het WMO beleidsplan. Over de jeugdnota zijn we ook enthousiast, omdat deze is geschreven vanuit een positieve benadering van de jeugd en mét de jeugd. In Delft worden jongeren serieus genomen.

Delft is ambitieus. Er gebeurt al veel, maar er staat nog veel meer op stapel. Grote projecten die veel impact op de stad zullen hebben, maar als ze achter de rug zijn van Delft een nog prettiger stad zullen maken. Het is belangrijk dat op een goede en vlotte uitvoering van de projecten wordt toegezien. Bij de lopende projecten lijkt de situatie rond de Koepoortgarage te zijn gestabiliseerd. In het Spoorzoneproject is dit jaar een belangrijke stap gezet, nu het risico voor de gemeente is beperkt. En Technopolis lijkt ook in beweging te komen, want daar is de eerste paal geslagen voor het nieuwe hoofdkantoor van Exact.

Maar voorzitter, het ging ook wel eens flink mis. Ik noem de verplaatsing van dansschool Wesseling uit de Spoorzone en de MER aanmeldingsnotitie TU/TNO gebied. Zaken die het aanzien van de politiek en de stad geen goed doen. GroenLinks wil dat het college de projecten beter aanstuurt. Alleen met zorgvuldige procedures, door aandacht en daadkracht kan Delft zijn ambities realiseren.
Daadkracht is ook nodig in de realisatie van beleid. Veel goede plannen (met name op het gebied van economie en cultuur) zijn de laatste jaren op papier gezet, het is de hoogste tijd dat die plannen nu ook uitgevoerd worden. Het tempo moet omhoog!

GroenLinks is enthousiast over de ambitieuze cultuurvisie, maar deze moet nu wel van papier komen. We wachten vol ongeduld op de uitwerking tot beleidsplan en de uitvoering daarvan. In de begroting wordt extra geld uitgetrokken voor DOK, de moderne mediatheek die zich ontwikkelt tot een belangrijke ontmoetingsplaats in Delft. In de krant hebben we kunnen lezen dat de Mooi Weer Spelen meer geld krijgen. Over de invulling willen wij kwijt dat GroenLinks graag ‘weer mooie spelen’ wil - een straattheaterfestival in de binnenstad. GroenLinks vindt ook dat het Vermeercentrum een plek moet krijgen in de begroting. Na het faillissement is hier een enthousiaste nieuwe club aan de slag en de belangstelling voor het centrum groeit. Maar de organisatie heeft een financiële steun in de rug nodig, op weg naar een zelfstandige exploitatie.

Groen staat nadrukkelijk op de agenda van Delft. Het bomenbeleid is aangescherpt met een nieuwe bomenverordening en een nieuwe visie op de openbare ruimte komt binnenkort in de raad. GroenLinks ziet met belangstelling uit naar die visie, omdat de openbare ruimte voor een belangrijk deel de leefbaarheid in de stad bepaalt. Na een interactief traject met de stad is er nu ook een visie op de Delftse Hout, met daarin ook ruimte voor een overkapte A13. We juichen dit ‘out of the box’- denken van het college toe. Meervoudig ruimtegebruik is en blijft een speerpunt van GroenLinks. Denk aan de motie over het Brouwerpand (de oude bieb) die we vorig jaar indienden.

In de begroting wordt budget gereserveerd voor nieuw groenbeleid. Bij de kadernota werd de motie investeringsfonds groen en openbare ruimte door vrijwel de gehele raad gesteund. Maar hoe is nu invulling aan deze motie gegeven?
Er wordt geld in de reserve openbare ruimte/groen gestort en dat is geen fonds. Bovendien verzocht de raad het college bij de kadernota om aanvullende manieren te zoeken om het groenfonds te vullen. GroenLinks vindt namelijk dat private partijen (ontwikkelaars) mee kunnen betalen aan de inrichting van de groene openbare ruimte. Er wordt structureel €100.000 door de gemeente in de reserve gestort. Eén ton! Waar is de ambitie? Wij vinden dat er nu maar eens serieus geld vrijgemaakt moet worden voor het versterken van groen in de stad en denken dan aan vijf ton per jaar voor groen. Zonder poen geen groen!

In de begroting wordt alvast een piketpaal geslagen voor een nieuw park in de stad waarvoor een voorbereidingskrediet is gereserveerd. Het zal u niet verbazen dat wij al een locatie op het oog hebben voor dat nieuwe park – de Kruisstraat. Groenlinks wil in de toekomst nog wel een stap verder gaan en de diverse parken in de stad door groen verbinden. Een ‘parklint-gedachte’ die wat ons betreft uitgewerkt wordt in de Ruimtelijke Structuurvisie Delft.

Vorig jaar heeft GroenLinks tijdens de Algemene Beschouwingen de noodklok geluid over het lokaal klimaatbeleid. De schwung die het Delftse klimaatbeleid kenmerkte, leek vorig jaar verdwenen. Is het nu beter? GroenLinks is niet overtuigd. Er is voor de zomer gesproken over de herijking van het klimaatplan, die noodzakelijk is omdat de doelstellingen uit het vigerend klimaatplan achterhaald zijn. Met de koers die het college kiest is GroenLinks het in grote lijnen eens. Naast opwekking en gebruik van duurzame energie is energiebesparing inderdaad van groot belang. In nieuwbouw, maar de grote winst voor energiebesparing is te behalen in de bestaande bouw. Er zullen dus goede afspraken door de gemeente gemaakt moeten worden met de woningcorporaties over het verbeteren van bestaande woningen. Het mes snijdt hier overigens aan twee kanten: naast duurzaamheidbeleid is dat ook armoedebeleid, want de armste mensen wonen in de slechtste en meeste energieslurpende woningen. Energiebesparing door particuliere huiseigenaren, bedrijven en organisaties moet ook worden gestimuleerd.
Maar voorzitter, zijn de middelen voor klimaatbeleid in de meerjarenbegroting voldoende om de reductiedoelstelling voor 2020 (van 289 kiloton) te bereiken? We vragen dat omdat de maatregelen uit het koersdocument, waarover we voor de zomer spraken, maar tot een reductie van 80 a 100 kiloton leidden. Dat is een derde.

Last but not least, de kredietcrisis. De precieze gevolgen van de kredietcrisis voor Delft zijn nog niet bekend, maar we zijn geen miljoenen kwijt zoals anderen. GroenLinks vindt dit hét moment voor herbezinning. Delft moet verantwoord omgaan met gemeenschapsgeld, in financieel opzicht, maar ook maatschappelijk verantwoord. GroenLinks wil dat de gemeente een bank kiest voor het spaargeld ook op basis van maatschappelijk rendement. Daarom willen wij een onderzoek naar de mogelijkheid om duurzaamheidscriteria in het treasury-statuut op te nemen.

In de schaduw van de kredietcrisis staat de voedselcrisis. Nog steeds heerst er in delen van de wereld veel armoede. In 2000 heeft de VN millenniumdoelen vastgesteld om o.a. armoede te bestrijden. GroenLinks wil op lokaal niveau een bijdrage leveren aan deze doelen, door het bevorderen van eerlijke handel in de wereld. Fairtrade is, een eerlijke prijs betalen voor producten zodat producenten in ontwikkelingslanden het hoofd boven water kunnen houden en zich op eigen kracht kunnen ontwikkelen. GroenLinks wil dat Delft een fairtrade gemeente wordt. Hiertoe zullen wij op korte termijn samen met de SP een voorstel indienen.

Dan een korte reactie op de alternatieve begroting. We hebben waardering voor dit initiatief en vinden dat er sympathieke punten in staan, zoals het Vermeercentrum. De alternatieve begroting als geheel zullen wij niet steunen. We zullen de discussie verder voeren in de commissies.

Afrondend voorzitter, het college presenteert een degelijke begroting. Maar GroenLinks is nog niet tevreden over de prioriteit en urgentie die groen en duurzaamheid van het college krijgen.

Dank u wel voor de aandacht.