Door: Emmelie van der Pol

Een aantal van onze leden zijn naar Museum Prinsenhof gegaan ter gelegenheid van de afsluiting van het herdenkingsjaar. Daarbij werd een ceremonie gehouden op de binnenplaats van het museum, met meerdere sprekers en optredens. Verder werd een nieuwe rondleiding gegeven in het museum, waarbij de focus lag op de verbinding tussen de kunst in het museum en het slavernijverleden.

De herdenking ging niet in de koude kleren zitten: iedereen en ieders voorouder is betrokken geweest bij dit nare verleden en wist op z’n minst af van het bestaan hiervan of heeft er zelf actief aan meegewerkt. Waar de verbanden in het rapport over de rol van de stad al helder op papier werden vastgelegd, kreeg men dankzij de rondleiding en de optredens een concreter beeld. Van schilderijen en financiële documenten tot dans en spoken word: er werd tentoongesteld, uitgebeeld en verteld welke onmenselijke pijn tot slaaf gemaakten is aangedaan door de handel die mede vanuit Delft werd geïnitieerd alvorens deze werd afgeschaft.

Ook werd op dezelfde dag een nieuw boek gepresenteerd dat mede is gebaseerd op het rapport over het slavernijverleden. Hiermee is deze lelijke bladzijde van de geschiedenis vereeuwigd, opdat we ons (meer) bewust worden, zijn en blijven van het verleden van een belangrijk deel van de stad.