Het is voor de GroenLinks fractie onacceptabel dat mensen moeten verhuizen omdat ze gepest worden. Pesterij, intimidatie en discriminatie, op welke grond dan ook, worden niet getolereerd. De GroenLinks fractie pleit voor een structurele oplossing met alle betrokkenen om de leefbaarheid in de woonomgeving te verbeteren. Kortom, een veilig en aangenaam woonklimaat voor iedereen.

Het zal je maar overkomen: je komt thuis en je wordt uitgescholden door een groep mensen. Of dezelfde groep blokkeert de deuren van de lift. En zo gaan de pesterij en het uitschelden door. Maandenlang. Elke dag weer. Soms durf je niet eens meer naar buiten. Alleen omdat je je leven anders vorm geeft dan wat een bepaalde groep mensen normaal vindt.

Dat overkwam een Delfts homo-echtpaar. Ondanks de mede- en samenwerking van de woningcorporatie, Bureau Discriminatiezaken, de politie, de wijkagent, de wijkcoördinator en de bewonerscommissie verbeterde de situatie niet snel genoeg. Inmiddels is het stel uit Delft verhuisd. In het Algemeen Dagblad van vrijdag 28 oktober staat er een artikel hierover. De GroenLinks fractie ging eerder al op bezoek bij de twee Delftenaren.

In het open gesprek werd snel duidelijk dat er sprake is van homo-pesterij. Maar niet alleen. Ook andere mensen in de buurt zijn slachtoffer van pesterijen. Vrouwen worden bijvoorbeeld voor “hoer” uitgescholden omdat ze laat thuis komen of hertrouwd zijn na een scheiding. Zo erg dat sommige bang zijn zonder begeleiding naar hun eigen huis te komen. Dit is onacceptabel.

De GroenLinks fractie zal het college vragen hoe de acceptatie van andere leefstijlen in de woonomgeving in de hele stad bevorderd kan worden. GroenLinks zal aandacht blijven vragen voor alle bewoners die gepest worden. Dat geldt zowel voor homo-pesterij als intimidatie tegen vrouwen. En welke vorm van intimidatie dan ook, op welke grond dan ook.