Afgelopen week ontving de gemeenteraad het antwoord op technische raadsvragen van het CDA en OD over vluchtelingen. Het college geeft aan niets te onderzoeken, niets te doen, niet vooruit te denken ten aanzien van welke opvang van vluchtelingen dan ook. De reden: “het COA heeft Delft nog niet benaderd” en “gezien de precaire financiële situatie van Delft zullen wij het COA niet zelf proactief benaderen met locaties voor opvang.”

GroenLinks is met stomheid geslagen. Wij nodigen het college uit zich te verplaatsen in het lot van miljoenen vluchtelingen van wie het land is verwoest en waar geen plek veilig is. Kunnen deze mensen niet rekenen op onze solidariteit?

We zien in het journaal dat ook kleine dorpen, met een minimum aan voorzieningen, de opvang realiseren voor honderden vluchtelingen. Delft is een vitale stad met honderdduizend inwoners en alle bijbehorende voorzieningen: onze stad kan zonder meer groepen vluchtelingen huisvesten.

Een rondje door de stad laat zien dat er geschikte plekken te vinden zijn. Wat te denken van de Zusterflat bij het ziekenhuis? Het Armamentarium? Leegstaande kantoorgebouwen? Een sporthal tijdelijk beschikbaar stellen? Een tijdelijk tentenkamp op Technopolis?

Om de financiën hoeven we het niet te laten: het COA vergoedt de kosten, niet alleen voor huisvesting maar ook voor bijvoorbeeld voorbereidingskosten en onderwijs.

Delft, wees solidair. Sla de vluchteling een arm om de schouder. Wij hebben een prachtige veilige stad om te wonen en de vluchteling die veiligheid zoekt is hier welkom!

GroenLinks bereidt met andere partijen een motie voor met die strekking voor de raadsvergadering van 24 september as.