Nieuws van Catherine Bij de Vaate

Delft bereid om vluchtelingenkinderen op te vangen

Delft is bereid om verweesde vluchtelingenkinderen op te vangen. Dit laat de gemeente weten, in antwoord op schriftelijke vragen van GroenLinks. GroenLinks ziet met tevredenheid dat Delft een van de tot nu toe circa 30 gemeenten is, die gehoor geven aan de oproep van hulporganisaties om zo'n 500 kinderen op te nemen in Nederlandse gemeenten. Het gaat om kinderen die zonder ouders of begeleiding vastzitten in vluchtelingenkampen in Griekenland. Nu zoveel gemeenten aangeven dat zij klaar staan om de kinderen op te vangen, is het aan het Rijk om dit daadwerkelijk mogelijk te maken.

GroenLinks stelt vragen over weigering opvang daklozen

De fractie GroenLinks Delft heeft op 16 januari samen met de CU schriftelijke vragen gesteld over dak- en thuislozen. De vragen zijn ingediend naar aanleiding van berichten in de krant dat mensen geweigerd worden in de opvang. Vooral het bericht in het AD op 16 januari dat dakloze moeders in Den Haag maar met twee van hun kinderen naar de opvang mogen, vonden we alarmerend.