Nieuws van iedereen

Snel woningen bouwen voor kwetsbare ouderen en mensen met een beperking

airbnb, delft, betaalbare huurwoningen, socaial woningvoorraad, starters, toeristenbelasting, toerismebelasting, woningprijzen, toerisme, stadsmarketing, delft

Om in Delft waardig ouder te kunnen worden dringt GroenLinks aan op woningen die een tussenvorm zijn tussen thuis wonen en het verpleeghuis. Zo kunnen alle wijken van Delft levensloopbestendig worden gemaakt. Daarnaast is het voor een inclusief Delft belangrijk voor GroenLinks dat er ook genoeg geschikte woningen zijn voor kwetsbare inwoners die zorg aan huis nodig hebben. Om dit te bereiken – nu en in de toekomst – moeten er plannen worden gemaakt om deze woningen verspreid over de hele stad te bouwen. GroenLinks heeft hier in de commissie Sociaal Domein en Wonen van 12 mei voor gepleit.

Op weg naar rookvrije binnenstad Delft?

Een foto van een smeulende sigaret op de grond

De binnenstad van Delft wordt een rookvrije zone. Te beginnen met het autoluwe gebied. Tenminste, als de Scholieren In De DelftsE Raad oftewel SIDDER het voor het zeggen hebben. De beslissing van de SIDDER-raad is bizar actueel. Nu we massaal thuis moeten blijven, komen we erachter hoe de openbare ruimte dicht bij huis, in de stad, een belangrijke rol kan spelen. Voor onze gezondheid en welzijn. Door schone, rookvrije lucht bijvoorbeeld. GroenLinks hoopt daarom dat de gemeenteraad zich laat inspireren door de scholieren.

Wethouder Stephan Brandligt over een nieuw perspectief

Door Mariëtte Bliekendaal

Aan de vooravond van de heropening van de scholen en de kappers, kijkt de Gemeente Delft ook verder vooruit: Welke lessen zijn er uit deze crisis te leren? Wethouder Stephan Brandligt denkt na over duurzame oplossingen. “We gaan een spannende tijd tegemoet.”

Denk mee over de regionale energietransitie

Deze week is de conceptversie van de regionale energiestrategie (afgekort ‘RES’) openbaar gemaakt. Hierin staan de plannen van de gemeenten, waterschappen en provinicie van de regio Rotterdam Den Haag voor de regionale energietransitie. Deze plannen zijn niet alleen een belangrijke stap in het verduurzamen van de regio, maar dragen ook bij aan het nationale klimaatakkoord – belangrijke thema’s voor GroenLinks. Daarom roepen wij onze leden op het concept te lezen en hun gedachten met ons en de gemeente te delen.

In memoriam Martin Gorissen

Op 16 april jongstleden is Martin Gorissen op 72 jarige leeftijd overleden. Martin Gorissen was van 7 september 1982 t/m 28 april 1986 gemeenteraadslid voor Links Delft namens de PSP en van 3 oktober 1989 t/m 12 april 1994 voor GroenLinks Delft.

Delft steunt SOS-oproep aan kabinet: help verweesde vluchtelingenkinderen

Het is 2 voor 12 voor verweesde kinderen in de Griekse vluchtelingenkampen. Door het Coronavirus is de situatie nog nijpender geworden. Daarom roept Delft donderdag 23 april om 2 voor 12, samen met tientallen andere organisaties en gemeenten, het kabinet op om 2500 verweesde vluchtelingenkinderen op te nemen. GroenLinks Delft is er trots op dat Delft zich bij het noodsignaal van #SOSMoria aansluit.