Nieuws over Catherine Bij de Vaate

Incassovrije wijken dankzij EMMA

GroenLinks pleit al langer voor incassovrije wijken in Delft. GroenLinks wil dat de gemeente met vrijwilligers, woningcorporaties, energiebedrijven, zorgverzekeraars en andere schuldeisers samenwerkt, zodat schulden zo snel mogelijk gesignaleerd en aangepakt worden. Dit voorkomt het opstapelen van boete op boete bij schulden en het ontstaan van bijkomende problemen. De incassovrije wijken komen er in Delft. Dankzij EMMA.

Delft kleurt oranje: geweld tegen vrouwen moet stoppen

Op zondag 25 november wordt de Botanische Tuin van de TU Delft oranje gekleurd met drie Balinese vlaggen. Dit is een gezamenlijk initiatief van Delftse (vrouwen)organisaties om aandacht te vragen voor het bestrijden van geweld tegen vrouwen. GroenLinks staat vierkant achter deze actie op de Dag van Geweld tegen Vrouwen, want actie is helaas hard nodig. Geweld tegen vrouwen is een mensenrechtenschending die op grote schaal voorkomt met veel schadelijke gevolgen voor het slachtoffer én de samenleving.

Burgers in kwetsbare posities mogen niet de dupe zijn van fouten van de gemeente

Onlangs is aan het licht gekomen dat de Financiële Winkel, die mensen ondersteunt die problematische schulden hebben, ernstige fouten heeft gemaakt. Door deze fouten die onder verantwoordelijkheid van de gemeente gemaakt zijn, zijn cliënten buiten hun schuld benadeeld. GroenLinks is geschokt en verontwaardigd over deze situatie. GroenLinks maakt zich zorgen om de inwoners met problematische schulden die verkeerd geholpen zijn.  Het is extra pijnlijk dat juist burgers in kwetsbare posities getroffen zijn. De gevolgen van de fouten mogen niet op hun schouders terecht komen. De gemeente  erkent terecht dat deze situatie onacceptabel is en “dat elke benadeelde cliënt er één te veel is.” Deze houding siert de gemeente.